26اکتبر 2022 - دانشمندان طیف وسیعی از داروهای رایج را شناسایی کرده اند که می توانند برای درمان افراد مبتلا به چاقی و دیابت استفاده شوند.

داروهایی که قرار است در کنگره بین‌المللی چاقی در ملبورن در این هفته معرفی شوند، شامل داروهایی برای درمان زخم معده و اختلالات ریتم قلب هستند و با استفاده از برنامه‌های کامپیوتری پیچیده برای درمان چاقی و دیابت شناسایی شده اند.

پروفسورMurray Cairns ، از دانشگاه نیوکاسل در نیو ساوت ولز استرالیا، گفت: ما به درمان‌های جدیدی با اثربخشی و ویژگی بالا برای مقابله با همه‌گیری بیماری‌های مزمن مرتبط با دیابت نوع 2 و چاقی، نیاز فوری داریم. ما از فن آوری و برنامه‌های کامپیوتری پیچیده ای استفاده کردیم که از پزشکی دقیق با اطلاعات ژنتیکی برای شناسایی و هدف قرار دادن درمان های جدید برای این اختلالات پیچیده استفاده می کند.

داروهایی که به عنوان درمان های بالقوه برای چاقی انتخاب شده اند شامل باکلوفن، یک شل کننده عضلانی، و کارفیلزومیب، دارویی است که در شیمی درمانی استفاده می شود. پرفسور کایرنز در مورد درمان‌های بالقوه برای دیابت، پالبوسیکلیب را که برای درمان سرطان سینه استفاده می‌شود، و گلیکوزیدهای قلبی را که برای درمان نارسایی قلبی و اختلالات ریتم قلب استفاده می‌شود، شناسایی کرد.

علاوه بر این، محققان داروهایی را شناسایی کرده اند که توانایی درمان همزمان چاقی و دیابت را داشتند. از جمله سوکرالفات که برای درمان زخم معده استفاده می شود و داروی رگورافنیب که برای درمان سرطان استفاده می شود.

استفاده مجدد از داروهای موجود، به منظور مقابله با بیماریهای دیگر در حال تبدیل شدن به یک گزینه جذاب برای درمان بیماری هایی مانند دیابت است. ایمنی این داروها قبلاً در طول آزمایشات دارویی اصلی آنها مورد مطالعه قرار گرفته است و بنابراین زمان و هزینه کمتری برای عرضه به بازار نیاز دارند.علاوه بر این، داروهای قدیمی‌تر ممکن است دیگر مشمول محدودیت‌های ثبت اختراع نباشند که آنها را ارزانتر می کند.

پرفسور کایرنز و همکارش William Reay ، داده‌های مربوط به مسیرهای ژنتیکی درگیر در ایجاد دیابت و چاقی را مطالعه کردند و سپس از نرم‌افزاری برای مقایسه این اطلاعات در مورد مسیرهایی که داروهای موجود در بدن انسان از آنها می‌گذرند، استفاده کردند. آنها توانستند داروهایی را در میان داروهای موجود شناسایی کنند که می‌توان کاربری آن‌ها را برای مقابله با چاقی و دیابت تغییر داد.

دکتر Reay، گفت: ما می‌خواستیم از طریق کشف داروهایی که خطر بیولوژیکی رمزگذاری شده ژنتیکی هر فرد را هدف قرار می‌دهند، بر این شرایط و سایر شرایط پیچیده تأثیر بگذاریم.

توسعه احتمالی درمان‌های جدید برای دیابت دلگرم‌کننده است، زیرا تعداد موارد ابتلا به این بیماری در چند دهه گذشته به طور پیوسته در سراسر جهان در حال افزایش بوده است، که با افزایش نرخ چاقی و عدم تحرک کافی و ورزش توسط افراد ارتباط دارد.

دکتر Reay، گفت: دیابت و چاقی عوامل خطر اصلی برای ده‌ها اختلال مزمن سلامتی هستند که به نرخ خیره کننده ای از مرگ و میر انسان می انجامند.

در بریتانیا، وزن دو سوم از بزرگسالان بالاتر از وزن سالم است و نیمی از آنها با چاقی زندگی می کنند که با کاهش امید به زندگی و افزایش نرخ بیماری های قلبی عروقی، بیماری های کبدی و تنفسی و سرطان همراه است.

منبع:

https://www.theguardian.com/science/2022/oct/16/common-drugs-could-fight-obesity-and-diabetes-say-scientists